איך ללמוד למבחן בהיסטוריה?

נכתב ע"י בן לב-קדש, מורה להיסטוריה בביה"ס, המלמד בחט"ב ובתיכון.

הנה הדרך שבה אני מציע ללמוד למבחן. היא כמובן ארוכה אך בעיניי (וגם לי עצמי)  היא מועילה:

  1. קריאה וסיכום– המטרה: היכרות עם כלל החומר + איחוד מחברת וספר

קוראים נושא ראשון במחברת ואז את העמודים הרלבנטיים בספר. בדף נפרד מסכמים מידע רלבנטי שאין במחברת. אם המחברת מבולגנת צריך לסכם גם אותה.

בסוף התהליך מתקבלת מחברת מסודרת ודפי סיכום שבהם יש תוספות תמציתיות (ולא ארוכות כמו הספר). משלב זה ואילך לא צריך יותר ללכת לספר שהוא ארוך, קשה ומייגע.

המלצה: שימרו על הסיכומים להמשך השנה, אולי יהיה מבחן נוסף על אותו החומר?

שימו לב: יש כאלו שתרשימי זרימה עוזרים להם יותר מאשר סיכומים. שווה לנסות פעם ככה ופעם ככה, עד שתגלו מה הדרך היעילה לכם!

 

  1. שינון קוראים מקטע מסויים. אז מכסים עם היד ושואלים את עצמנו: מה התשובה (מהם הגורמים ל…? מהן התוצאות של…? מה אני יכול לספר על הדמות…?) מספרים לעצמנו (בלב או בקול רם) את התשובה, בהרחבה ובפירוט ואז מרימים את היד וקוראים.

שימו לב: לא צריך לזכור את הדברים במילים של המחברת/ספר אלא לזכור את הרעיון ולדעת להרחיב אותו בפירוט במילים שלכם.

אם הכל נכון- ממשיכים הבא למקטע הבא.

אם יש טעות- חוזרים על עניין זה שוב ומהתחלה. רק אחרי שמצליחים ממשיכים הלאה למקטע הבא.

דגש:  אם יש משהו, אפילו משפט לא מובן- חייבים להרים טלפון לחבר. אחרת לעולם לא תצליחו ללמוד משהו שאינכם מבינים.

 

  1. למידה בקבוצה ביום לפני המבחן, כאשר כבר מוכנים על כל החומר, ניתן להיפגש עם עוד חבר או שניים (ולא יותר, כי אז מאבדים ריכוז) או לשבת עם אחד ההורים ולהתקיל אחד את השני בשאלות:

אחד שואל שאלה על החומר (ציין גורמים ל.. הצג את הסיבות של… פרט על… וכד') והאחר משיב לו באריכות. השואל מחזיק מחברת פותחה ובודק את המשיב. אם המשיב שכח משהו או טעה, אז השואל מתקן. אם הוא הצליח הוא עובר לשאול שאלות והאחר משיב עליהן. זו מעין תחרות שמטרתה לתת את התשובות הטובות והמלאות ביותר, כאשר השני צריך למצוא- מה שכחת או טעית.

 

טיפים כלליים:

  1. תנאי למידה- לעולם לא ללמוד עם מסיחי דעת בחדר (מוזיקה, מחשב, טלויזיה וכד')
  2. איסוף החומר- כבר כשניתן החומר למבחן צריך להשלים את המחברת מחבר. יומיים לפני המבחף אך אחד לא ייתן את מחברתו אז כדאי שתתארגנו מראש…
  3. היערכות מראש- עוד כשמקבלים את החומר למבחן כדאי לחלק את שלבי הלמידה- פתחו יומן וכיתבו לעצמכם מתי אתם עושים איזה חלק בחומר (לדוגמא: אם ביום ה' המבחן אז ביום א, אסכם נושא ראשון, ביום ב' אסכם נושא שני, ביום ג' אבחן את עצמי על החומר וביום ד' אלמד עם חבר). אם הדבר כתוב ביומן אז הוא מחייב וכך גדל הסיכוי שתלמדו את מנת החומר היומית.

 

טיפ אחרון: בסופו של דבר, למידה לקראת מבחן היא חיונית אבל מי שלומד כל השנה, נמנע מפטפוטים בשיעור ומקפיד על הכנת שיעורי הבית, יגלה שהלמידה למבחן היא קלה יותר והציון גבוה הרבה יותר!

                                                                                                           

בהצלחה!!!