מגמת מוסיקה
מגמת המוזיקה היא חממה ובית לתלמידים ותלמידות שרואים.ות במוזיקה תחום עניין מרכזי בחייהם, המבקשים.ות לרכוש כלים מעשיים ועיוניים במקצועות המוזיקה, בדגש על סגנונות ג’אז, פופ ורוק.
המגמה פועלת לפיתוח כישורי התלמידים כמבצעים, יוצרים, וכמאזינים, תוך חשיפה לקשת רחבה של תרבויות מוזיקליות בארץ ובעולם, דרך תכנית ייחודית בה התלמידים לומדים ומופיעים יחד בבית הספר ומחוצה לו.
בלב המגמה עומד צוות בעל ניסיון רב בתחום ההוראה והביצוע שממשיך להכשיר דורות של מוזיקאים צעירים ומצליחים בארץ ובעולם.
מטרות המגמה
- טיפוח מיומנויות נגינה ושירה כגון הפקת צליל מדויק, דיוק מקצבי, שליטה בכלי הנגינה באופן מעשי ותיאורטי ויכולת להשתלב בהרכבים וקונצרטי המגמה.
- טיפוח היצירתיות ומיומנויות האלתור על ידי נגינת סגנונות בהם האלתור הספונטני מהווה מרכיב משמעותי (בלוז, ג'אז, ג'אז לטיני, ג'אז רוק ועוד).
- טיפוח מיומנויות שמיעה פנימית: מלודית, הרמונית ומקצבית.
- טיפוח מיומנויות תיאורטיות, הרמוניות בסגנונות המוזיקה האומנותית ובג'אז.
- טיפוח מיומנויות האזנה וניתוח פעילים ויכולת להעריך ולהוקיר יצירות מופת תוך הבנת תהליכים היסטוריים בתולדות סגנונות המוזיקה.
- חינוך התלמידים באמצעות המוזיקה לחיי משמעות, חברות וכבוד לזולת, נימוסים ומוסר גבוה, פתיחות וכבוד לתרבויות שונות, לאמנות ולהשכלה.
- הכנת התלמידים למבחני הבגרות במוזיקה המתקיימים בכיתה יב' (אופציה ל-10 יח"ל).
תקציר תוכנית הלימודים
הרכבי נגינה ושירה:
הדגש בהרכבים ניתן לעבודת אנסמבל מדויקת, יכולת השתלבות בהרכב, יכולות ליווי ואלתור, מיומנויות טכניות ויכולת הבעה רגשית. החל מכיתה ז' נדרשים התלמידים להתאמן באופן קבוע ורציני כדי להצליח לנגן בהרכבים ולעמוד בציפיות של חבריהם להרכב. בכיתה ז' מבוצעים קטעי פופ, רוק וג'אז פשוטים. בכיתה ח' לרוב מתמקדים בקטעים פופולאריים ובסגנון הבלוז. החל מכיתה ט' ועד יב' אנו ממקדים את העבודה בהרכבים סביב סגנונות הג'אז כחלק משמעותי בהכנה למבחן הבגרות בנגינה (5 יח"ל)
שעורי תולדות הג'אז: חלק מהתוכנית הייחודית של המגמה
חלק מהתוכנית הייחודית של המגמהלימוד מעמיק מאוד של סגנונות הג'אז כולל: מבוא, רגטיים, ניו אורלינס ושיקגו, סווינג, בי בופ, קול ג'אז, הארד בופ, ג'אז מודלי, שנות השישים, ג'אז רוק, ג'אז לטיני, ג'אז מודרני וג'אז ישראלי.
לימוד המקצוע מתחיל בכיתה י' ונמשך עד מבחן הבגרות בתום כיתה יב'. הלימוד כולל האזנה מודרכת, ניתוח יצירות, לימוד ביוגרפיות של גדולי הג'אז, לימוד מאפייני סגנונות הג'אז, ניתוח אלתורים של גדולי הנגנים, לימוד מרכיבי העיבוד בג'אז וכל אלו תוך יישום חלק מהסגנונות בהרכבי המגמה. (2 יח"ל בבגרות)
שיעורי התיאוריה, הרמוניה, סולפג' ומקצבים:
שיעור מקצבים: כיתות ז' פיתוח מיומנויות קצביות מדויקות והפנמת משכי זמן במוזיקה.
הלימוד כולל שירת מקצבים, הכתבות, תרגילים קבוצתיים ועוד.
תיאוריה , הרמוניה וסולפג: חלק מהתוכנית הייחודית של המגמה
תהליך לימוד ארוך ומשמעותי החל מכיתה ח' ועד הבגרות בכיתה יב'.
פיתוח שמיעה פנימית מלודית, הרמונית ומקצבית.
תכני לימוד: מרווחים, סולמות, מודוסים, בניית אקורדים למיניהם, ניתוח הרמוני, הירמון שני קולות עד 4 קולות, הירמון בס , הכתבות מלודיות וקיצביות, שירת פרימה ויסטה, אקוסטיקה ועוד.
תוכנית הלימודים לפי שעות שבועיות (מה כל תלמיד מקבל)
כיתה ז: הרכב 2 ש"ש, מקצבים 2 ש"ש, סולפג' 1 ש"ש, אילתור 1 ש"ש, מקלדת 1 ש"ש, האזנה 1 ש"ש .
כיתה ח: הרכב 3 ש"ש, תורת המוזיקה (תיאוריה) 2 ש"ש, פיתוח שמיעה 2 ש"ש, אילתור ווקאלי 1 ש"ש, מקלדת לזמרים ומתופפים 1 ש"ש
כיתה ט': הרכבים 3 ש"ש לכל תלמיד, הרמוניה 2 ש"ש, אלתור 2 ש"ש
כיתה י': הרכבים 3 ש"ש לכל תלמיד, אלתור 2 ש"ש, הרמוניה סולפג' 2/3 ש"ש לפי הקבצות, תולדות הג'אז 2 ש"ש.
כיתה יא': הרכבים 3 ש"ש לכל תלמיד, אלתור 2 ש"ש, הרמוניה סולפג' 2/3 ש"ש לפי הקבצות, תולדות הג'אז 2 ש"ש.
כיתה יב': הרכבים 3 ש"ש לכל תלמיד, הרמוניה סולפג' 2/3ש"ש לפי הקבצות, תולדות הג'אז 2 ש"ש
*לזמרות והזמרים יש שעור אלתור ווקאלי בנפרד 1 ש"ש.
חדרי המוסיקה וציוד המגמה
בבית הספר שני חדרי מוסיקה מאובזרים היטב: פסנתרים, מערכות הגברה לשירה ומיקרופונים, מערכות תופים, מגברי גיטרות ובאס ועוד.
לכל חדר יש 2 תלמידים שאחראים על הסדר וברשותם מפתחות. חדרים אלו משמשים גם לחזרות של תלמידי יב' לרסיטלים וגם לשאר התלמידים, לפני בחינות נגינה.
מבחני הקבלה למגמה
א. ביצוע שני קטעי נגינה/שירה מוכנים מראש בשני סגנונות שונים (חובה קטעי ג'אז ליוד והלאה)
ב. בדיקת מיומנויות אלתור על מבנה הרמוני פשוט כמו בלוז.
ג. בדיקת פוטנציאל שמיעה על ידי שירת צלילים, מרווחים ומלודיות קצרות.
ד. בדיקת מיומנות קריאת תווים, אקורדים ומשכי זמן.
ה. שיחה אישית קצרה עם מורי המגמה שבוחנים באותו יום.
*במידה ותלמיד אינו מנוסה באלתור אין הדבר אומר שלא יתקבל ללימודים במגמה.
השמעות
מבחני נגינה ושירה מתקיימים בתום כל מחצית לתלמידי כיתות ז' ח' ט' י' יא' ו-יב'.
על התלמידים להכין שני קטעי נגינה , אחד בהרכב ואחד סולני.(ז' רק קטע אחד)
עליהם לשלב עיבוד (פתיחה, מעברים, סיום, קולות ועוד).
כמו כן עליהם לשלב אלתור בכל אחד מהקטעים ולהראות ידע והבנה תיאורטיים.
מורי המגמה
אהרון חנקין
רכז חטיבה עליונה. מורה לסקסופון ולקלרינט, נגן ג'אז בינלאומי. בוגר האקדמיה למוסיקה ע"ש רובין בירושלים בביצוע קלאסי וג'אז. מעבד ומנצח על הרכבי ה"ביג בנד" ו"דיקסי" של המרכז העירוני למוסיקה ע"ש אלפרט מזה שנים רבות. ניגן בתזמורת הדיקסילנד הירושלמית האגדית שהוקמה ב1986 לצד מוזיקאים בינלאומיים כמו ז’אן קלוד ובוריס גאמר מורה מוסמך ליוגה בירושלים מלמד במגמה תיאוריה, קצב, תורת המוזיקה, ומדריך הרכבים.
אהרוני בנארי
גיטריסט מלחין ומעבד. בוגר המחלקה לג׳אז של האקדמיה למוסיקה ומחול ע״ש רובין בירושלים. ראש מחלקת הגיטרות ואנסמבלים במכללת הד. ממקימי להקת צליל שכן ולהקת אטרף. ניגן והקליט עם עמיקם קימלמן, אברהם פלדר, בוריס גאמר, יוני רכטר ומוזיקאים רבים אחרים. ממשיך להופיע עם יוני רכטר שלמה יידוב והרכב הדיקסילנד הישראלי. מלמד במגמה תורת המוזיקה, קומפוזיציה ומדריך הרכבים
איילת חן
מורה לפיתוח קול, מלחינה וכותבת. מ 2006 מלמדת במגמת מוזיקה ותיאטרון. מובילה טקסים והפקות בית ספריות. הופיעה עם שני הרכבים קוליים ברחבי הארץ. לאורך השנים מלחינה לתיאטרון וכותבת מילים לשירים של רמי קלינשטיין. בוגרת "רימון" במגמת ביצוע, בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ומטפלת רגשית. מלמדת במגמה אילתור ווקאלי, קצב, מדריכת הרכבים וווקאליים, ושעורי הכנה לרסיטלים.
אבירן בן נאים
פסנתרן, חצוצרן, מלחין ומעבד. בוגר האקדמיה למוסיקה בירושלים תואר ראשון בפסנתר ג'אז ותואר אומן בקומפוזיציה. לצד הרכבי ג'אז שהנהיג וכפסנתרן ברביעיית אלברט בגר, חבר בתזמורת מארש דונדורמה מיומה הראשון ב- 2005. מנגן וכותב להרכב זה שהקליט 7 אלבומים והשתתף בפסטיבלים רבים בארץ ובחו״ל. מורה במגמת המוסיקה בתיכון לאומנויות החל מ- 2006, מלמד ומגיש לבגרות במגמה תורת המוסיקה ומדריך הרכבים.
הילה הוטמכר
מרכזת מגמת מוזיקה בחט"ב. זמרת, יוצרת, ומעבדת. זוכת פרס DownBeat לשנת 2021 בקטגוריית "Vocal Jazz Soloist". הופיעה עם להקתה על במות בארץ ובעולם. התגוררה באמסטרדם בין 2018-2022 שם הקליטה שני אלבומים. סיימה תואר ראשון בהצטיינות מהאקדמיה למוזיקה בירושלים, בוגרת תואר שני מקונסרבטוריון אמסטרדם בשירת ג’אז. מלמדת פרטני פיתוח קול ואלתור בעשר השנים האחרונות. מלמדת במגמה אלתור, פיתוח שמיעה, הרכב קולי, האזנה, סולפג', ומדריכת הרכבים.
טל גמליאלי
קונטרבסיסט, מלחין ומוביל שלישיית ג׳אז בינלאומית שמופיעה במועדונים כגון ה Small’s בניו יורק ומועדון הpizza express לונדון ובפסטיבלים גדולים באירופה. טל בוגר תואר ראשון בביצוע קלאסי ותעודת הוראה מטעם האקדמיה למוסיקה בירושלים ובוגר תואר שני בביצוע ג׳אז מטעם ה New England Conservatory בבוסטון, ארה״ב. אלבומו השני של גמליאלי זכה לביקורת מטעם המגזין .Downbeat הקליט וסייר עם אמנים כגון החצוצרן אבישי כהן, הפסנתרן דנילו פרז, הסקסופוניסט דיינה סטיבנס והזמרת ליז רייט. מ-2011 טל מתגורר בירושלים ומלמד קונטרבס ומדריך הרכבים בקונסרבטוריון הסדנה. מלמד במגמה תולדות הג׳אז לחטיבה העליונה.
סטיב פסקוף
גיטריסט בינלאומי, ילד ארה”ב. אחת הדמויות הוותיקות והמוערכות בג'אז הירושלמי, גיטריסט, מורה מלחין, מאלתר ומעבד שהעמיד דורות של תלמידים ומעריצים. לימד שנים רבות באקדמיה הגבוהה למוזיקה בירושלים, הופיע על במות רבות בארץ ובעולם. מלמד במגמה שעור אילתור.
גלעד פרידמן
פסנתרן, מלחין, מתזמר ומעבד. גדל והתחנך בירושלים. מייסד ומוביל הלהקה "Flat4" שמנגנת מוזיקה על התפר בין ג'אז לרוק והופיעה רבות בארץ ובחו"ל. הוציא אלבום וסינגלים, ניגן בפרויקטים רבים בארץ ולימד תאוריה שנתיים באירופה. מלמד פסנתר ותאוריה באופן פרטי מזה שבע שנים. איש צוות בכיתת התקשורת בבית הספר בארבע השנים האחרונות. מלמד במגמה הרמוניה ליד מקלדת.
עמרי בר גיורא
גיטריסט ומלחין. בוגר המגמה. עבד עם מיטב המוסיקאים בארץ ובניו-יורק, ביניהם הבסיסט האגדי רג'י וורקמן, מאט ווילסון, סטיב קרדנס, דניאל זמיר, עמית פרידמן ועוד.
שיחרר באופן עצמאי מספר פרויקטים מקוריים, האחרון ביניהם 'Deep Down' – אלבום דואט בשיתוף עם נגנית המפוחית אריאל ברט. את נגינת הגיטרה (וכן תופים, פסנתר ושירה) שלו כסיידמן ניתן לשמוע במספר רב של אלבומים ופרויקטים שונים ומגוונים.
בעל תואר ראשון בביצוע ג'אז ומוסיקה עכשווית בהצטיינות מאוניברסיטת New School בניו-יורק. מלמד במגמה שעור אילתור ומדריך הרכבים.