מגמת אמנות ועיצוב

מגמת האמנות הפלסטית מעוניינת לפתח את תלמידיה כאנשים בעלי חשיבה עצמאית, יצירתית וביקורתית. כאנשים העוסקים, מתעניינים ואוהבים את התחום, הן כיוצרים והן כשוחרי תרבות ואמנות. המגמה שמה דגש רב על חיזוק החוויה החיובית וחווית ההצלחה, אשר מקרינה על התפתחות התלמידים גם בנושאים ובתחומים שמחוץ ללימודי המגמה, ומעצימה אותם כאנשים שלמים ומגובשים. לימודי האמנות החזותית מקדמים שליטה בכלים לביטוי אישי, מפתחים את הדמיון, חשיבה מרחבית, מאתגרים ומעניקים סיפוק אמיתי מתהליך הגילוי, ההעמקה וההרחבה של הכישורים הטבעיים.

תלמידי המגמה עוסקים במגוון מקצועות עיוניים ויצירתיים. במקצועות היצירתיים אנו מטפחים את היכולת הרעיונית ומשכללים את היכולת המעשית-טכנית. הלימודים העיוניים מיועדים לתת לתלמידים רקע תרבותי אמנותי רחב וכלים להבנת והכרת האמנות ותהליכי יצירה. המקצועות הנלמדים הם: ציור, עיצוב גרפי, פיסול, תוכנות גרפיות, סדנה רעיונית, רישום, תולדות האמנות, וידיאו ארט, צילום ויסודות העיצוב. לעתים קרובות מורים שונים מלמדים מקצוע אחד במטרה לחשוף את התלמידים למגוון דעות, אופני ביטוי וגישות שונות. דבר שתורם לחשיבה פתוחה, אשר נותנת מקום לשונות הטבעית הקיימת בכולנו. במסגרת הלימודים תלמידינו מבקרים בתערוכות ובמוזיאונים, בגלריות ובסדנאות.

השיעורים היצירתיים נערכים בקבוצות מצומצמות בנות לא יותר מ-16 תלמידים לקבוצה, מה שמאפשר מפגש אישי בין המורה לתלמיד.

המגמה עורכת בבית הספר תערוכות קבוצתיות ותערוכות יחיד. בתערוכות היחיד, התלמיד\ה אחראי\ת על כל שלבי תערוכתו\ה, החל מהשאלה מה להציג, איך ובאיזה הקשר, תוך תמיכה ויעוץ מצד מורי המגמה. במהלך התצוגה מקבלים התלמידים את התרשמותם של חבריהם ומוריהם, והמלצות להתקדמות והתפתחות של השפה החזותית הפרטית. שמען של תערוכות הגמר של תלמידי י"ב בביה"ס יצא למרחוק בעיר ובארץ, והן מושכות קהל רב.

בכיתה יא' ניתנת לתלמידים אפשרות בחירה בין התמחות בעיצוב דו מימד או בעיצוב תלת-מימדי (פיסולי).

רבים מבוגרי המגמה ממשיכים ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה בתחומי האמנות, העיצוב הגרפי, העיצוב התעשייתי, אדריכלות, צילום, אנימציה, וידאו ארט וכדומה, וחלקם גם מוכרים כאמנים פעילים ומצליחים.

פרוייקטים של תלמידי המגמה

מורי המגמה

מתן בן טולילה

רכז מגמת אמנות ט'-י"ב, מורה לציור ולרישום, מנחה פרויקט אישי (בגרות, תערוכת גמר), אמן פעיל בסדנאות האמנים ירושלים. לימד במחלקה לאמנות בבצלאל, מרכז הקוביה ובמנשר. בעל תואר שני מהאקדמיה לאמנות בצלאל; בעל תעודת הוראה ממכון כרם בירושלים.

כליל ווקסלר

רכזת מגמת אמנות ז'-ח', מורה לרישום, אמנית פעילה בתחומי הפיסול, הציור, המיצב והרישום. בוגרת המחלקה לאמנות בבצלאל ובתיכון תלמה ילין, בעלת תעודת הוראה מהתוכנית המשותפת לבצלאל ולאוניברסיטה העברית.

נילי פטיש

ריכזה את מגמת אמנות כ-20 שנה. מורה לציור וסדנה רעיונית, בוגרת המדרשה לאמנות ברמת השרון. מורה מנחה למורי אמנות מטעם הפיקוח על האמנות במשרד החינוך והאוניברסיטה העברית. הציגה תערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות.

איריס פירסט

מורה לפיסול, מנחה פרויקט אישי (תערוכת יב), בוגרת האקדמיה לאמנות בצלאל, אמנית פעילה בפיסול-קרמי. בעלת תעודת הוראה ממכון כרם, ירושלים.

עדי ספרוני

מורה לרישום ופיסול. מנחה לפרויקט אישי (תערוכת י"ב). בוגרת ביה"ס לציור של ישראל הירשברג, בוגרת האוניברסיטה העברית, תואר שני בחינוך לאמנות במדרשת בית ברל. תעודת הוראה ממכון "כרם", ירושלים.

שמואל בן יצחק

מורה לרישום ,ציור דיגיטלי, Lightroom, Photoshop וצילום. בוגר האקדמיה לאמנות בצלאל, ותעודת הוראה מכון "כרם" ירושלים.

ליזה מורלי

מורה לעיצוב ולאמנות. בוגרת האקדמיה לאמנות בצלאל, בעלת תעודת הוראה מביה"ס לחינוך באוניברסיטה העברית.

שרון דגן

מורה לתולדות האמנות. בוגרת המחלקה לתולדות האמנות, והמחלקה להכשרת מורים באוניברסיטה העברית.

ציפי שפיצר

בוגרת תואר ראשון בהצטיינות בתקשורת חזותית במכללת "אמונה" ותעודת הוראה.מורה חונכת למורים בשנת הסטאז'. בוחנת פרויקט גמר (5 יח"ל בגרות) מטעם משרד החינוך.מעבירה השתלמויות למורים בהוראת עיצוב. מעצבת פעילה. מלמדת- מחקר עיצוב ובניית תיק עבודות. מנחה פרויקט גמר בעיצוב. (בגרות יב')

טליה רגב מור

מורה לעיצוב ותוכנות גרפיות, מעצבת אופנה ותלבושות פעילה, בוגרת האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל.

בחינות הבגרות במגמה

כל תלמידי המגמה נבחנים בשתי בחינות מורחבות בנות 5 יח"ל כל אחת.

סך הכל 10 יח"ל.

הבחינה המורחבת הראשונה היא באמנות. היא כוללת בחינה מעשית של הצגת תערוכת עבודות אישית. העבודות יכולות להיות בכל שפה חזותית לפי בחירת התלמיד/ה (ציור, רישום, פיסול, ווידיאו ארט, צילום, מדיה מעורבת וכו')

ובחינה עיונית במקצוע תולדות האמנות.

הבחינה המורחבת הנוספת היא עבודת גמר בעיצוב הכוללת תערוכה מעשית בעיצוב דו-מימדי או תלת-מימדי (לפי בחירת התלמיד/ה) ועבודת מחקר עיונית.