מעורבות חברתית
" מה שנותן משמעות לחיינו זה מה שאנו תורמים, למה שאנו נהפכים, ולא מה שאנו מקבלים מכך" אנתוני רובינס
"התפתחות אישית ומעורבות חברתית" כחלק מתכנית הלמידה המשמעותית.
מעורבות חברתית המעודדת התפתחות אישית, מבוססת על מחקרים המעידים כי העשייה למען האחר ולמען החברה והסביבה תורמות להעלאת הדימוי העצמי והמוטיבציה, מעצימות את תחושת המסוגלות, מעודדות שאיפות להשכלה גבוהה,מביאות לשיפור ההישגים ומפתחות תחושת משמעות, שייכות ומחויבות בקרב כלל השותפים.
התכנית "התפתחות אישית ומעורבות חברתית" מכוונת לטפח בוגר ערכי, בעל תחושת ערך ומשמעות, בעל יכולת ניהול עצמי, המרגיש שייכות לקהילה, לחברה ולמדינה ואחריות כלפיהן, והמוכן ליטול חלק בעיצובן ובבנייתן.
התכנית פועלת בכיתות י' – י"ב והיא תנאי סף לקבלת תעודת בגרות.
התכנית מאפשרת מרחב גמישות פדגוגית ביחס לבחירת התחומים ומקומות ההתנסות, כל אחד מהתלמידים יכול לסלול בה את השביל המתאים לו ולבנות את התכנית היישומית הייחודית לו על-פי זיהוי הצרכים, האתגרים והחוזקות הייחודיים לאוכלוסיית התלמידים, המורים והקהילה שלו.
מקומות התנסות אפשריים: סיפור סיפורים לקשישים בבית אבות, קבוצות דוקו-אקטיביזם, תנועות נוער, מד"א, סיוע לקשישים בשימוש במחשבים וטלפונים, הובלת תחום בטיחות ברשת בבית הספר, חונכות בבית הספר, התנדבות בספריה ועוד.
השלמת שעות בקיץ: תלמידים שצריכים להשלים שעות בקיץ יכולים לפנות אל הרכז מעורבות חברתית או למקומות הבאים ולעדכן את הרכז.
תחום | שם הפעילות | איש קשר | טלפון |
"שישי שמח" | פעילות לעידוד והבאת שמחה לחולים המאושפזים בביה"ח, חלוקת שתיה חמה וכיבוד לחולים ולמשפחותיהם | *5784 | |
חונכות | בתי הספר של החופש הגדול – הפעילות בין כותלי בתיה"ס במסגרת הקייטנות של החופש הגדול – השתלבות ועזרה לצוות המדריכים בפעילויות השוטפות בקיטנה. | נדב שוורץ | 050-4442676 |
אוכלוסיית צמי"ד | הכפר השבדי (אלווין) הפעילות עם אנשים מבוגרים עם מוגבלויות נפשיות ופיזיות – השתלבות בחוגים ובפעילות השוטפת. | קרן נתן ראב | 02-6415675
|
איכות הסביבה
| יער ירושלים – עבודה פיזית – הכנת טרסת, סימון שבילים ותחזוקה ביער ירושלים | מייק לייטר | 050-5581275 |
| "השומר החדש" – עבודה פיזית – תחזוקה, שימור ופיתוח השטח בהתאם לצרכים. | אורי פליקס | 052-5666193 |
חלוקת השעות של ההתנסות המעשית – האישית והקבוצתית:
כיתה י' – אני והקהילה | כיתה י"א – אני והחברה | כיתה י"ב – אני והמדינה | |
מימד עיוני | 30 ש' | 30 ש' | 15 ש' |
התנסות מעשית | 60 ש' | 30 ש' | |
התנסות קבוצתית | 9 ש' | 21 ש' | 26 ש' |
ליווי חונך | שעה שבועית | שעה שבועית | שעה שבועית |
כדי לעמוד בתנאים של המעורבות החברתית כל שנה צריך למלא את ארבעת הטפסים הבאים:
- את שעות המעורבות החברתית יש לעדכן באפליקציית טריביו (בחנות של גוגל, בחנות של אפל) – סרטון הסבר על התוכנה
- בסוף כל שנה יש לעדכן יומן מסע בקישור זה
- כל תלמיד צריך לעדכן הערכה עצמית
- כל תלמיד צריך להעביר את הטופס הזה לאיש הקשר להערכה
- מצוינות חברתית: יומן מסע
סיכום הטפסים של התלמידים בכל שנה:
מאחלים להתנסות משמעותית ומהנה.
רותם ויצמן ואורנה פנירי
רכזי מעורבות חברתית