מגמת מוסיקה

מגמת המוזיקה מיועדת לתלמידים שרואים במוזיקה תחום עניין מרכזי, ומבקשים לרכוש כלים מעשיים ועיוניים במקצועות המוזיקה. הלימודים במסגרת מגמת מוזיקה מאפשרים את פיתוח כישורי התלמידים כמאזינים, מבצעים ויוצרים, תוך חשיפה לפנורמה רחבה של תרבויות מוזיקליות. תלמידי המגמה חווים תהליך לימוד בו הם נדרשים להתמסר למוזיקה, להתאמן באופן קבוע, להעמיק בתיאוריה ובתולדות סגנונות המוזיקה ולהתחבר ליצירתיות ולמקוריות הטמונות בתוכם.

מטרות המגמה

  1. טיפוח מיומנויות נגינה ושירה כגון הפקת צליל מדויק, דיוק מקצבי, שליטה בכלי הנגינה באופן מעשי ותיאורטי ויכולת להשתלב בהרכבים וקונצרטי המגמה.
  2. טיפוח היצירתיות ומיומנויות האלתור על ידי נגינת סגנונות בהם האלתור הספונטני מהווה מרכיב משמעותי (בלוז, ג'אז, ג'אז לטיני, ג'אז רוק ועוד).
  3. טיפוח מיומנויות שמיעה פנימית: מלודית, הרמונית ומקצבית.
  4. טיפוח מיומנויות תיאורטיות, הרמוניות בסגנונות המוזיקה האומנותית ובג'אז.
  5. טיפוח מיומנויות האזנה וניתוח פעילים ויכולת להעריך ולהוקיר יצירות מופת תוך הבנת תהליכים היסטוריים בתולדות סגנונות המוזיקה.
  6. חינוך התלמידים באמצעות המוזיקה לחיי משמעות, חברות וכבוד לזולת, נימוסים ומוסר גבוה, פתיחות וכבוד לתרבויות שונות, לאמנות ולהשכלה.
  7. הכנת התלמידים למבחני הבגרות במוזיקה המתקיימים בכיתה יב' (אופציה ל-10 יח"ל).

תקציר תוכנית הלימודים

הרכבי נגינה ושירה:

הדגש בהרכבים ניתן לעבודת אנסמבל מדויקת, יכולת השתלבות בהרכב, יכולות ליווי ואלתור, מיומנויות טכניות ויכולת הבעה רגשית. החל מכיתה ז' נדרשים התלמידים להתאמן באופן קבוע ורציני כדי להצליח לנגן בהרכבים ולעמוד בציפיות של חבריהם להרכב. בכיתה ז' מבוצעים קטעי פופ, רוק וג'אז פשוטים. בכיתה ח' לרוב מתמקדים בקטעים פופולאריים ובסגנון הבלוז. החל מכיתה ט' ועד יב' אנו ממקדים את העבודה בהרכבים סביב סגנונות הג'אז כחלק משמעותי בהכנה למבחן הבגרות בנגינה (5 יח"ל)

שעורי תולדות הג'אזחלק מהתוכנית הייחודית של המגמה

חלק מהתוכנית הייחודית של המגמהלימוד מעמיק מאוד של סגנונות הג'אז כולל: מבוא, רגטיים, ניו אורלינס ושיקגו, סווינג, בי בופ, קול ג'אז, הארד בופ, ג'אז מודלי, שנות השישים, ג'אז רוק, ג'אז לטיני, ג'אז מודרני וג'אז ישראלי.

לימוד המקצוע מתחיל בכיתה י' ונמשך עד מבחן הבגרות בתום כיתה יב'. הלימוד כולל האזנה מודרכת, ניתוח יצירות, לימוד ביוגרפיות של גדולי הג'אז, לימוד מאפייני סגנונות הג'אז, ניתוח אלתורים של גדולי הנגנים, לימוד מרכיבי העיבוד בג'אז וכל אלו תוך יישום חלק מהסגנונות בהרכבי המגמה. (2 יח"ל בבגרות)

שיעורי התיאוריה, הרמוניה, סולפג' ומקצבים:

שיעור מקצבים: כיתות ז' פיתוח מיומנויות קצביות מדויקות והפנמת משכי זמן במוזיקה.

הלימוד כולל שירת מקצבים, הכתבות, תרגילים קבוצתיים ועוד.

תיאוריה , הרמוניה וסולפג:  חלק מהתוכנית הייחודית של המגמה

תהליך לימוד ארוך ומשמעותי החל מכיתה ח' ועד הבגרות בכיתה יב'.

פיתוח שמיעה פנימית מלודית, הרמונית ומקצבית.

תכני לימוד: מרווחים, סולמות, מודוסים, בניית אקורדים למיניהם, ניתוח הרמוני, הירמון שני קולות עד 4 קולות, הירמון בס , הכתבות מלודיות וקיצביות, שירת פרימה ויסטה, אקוסטיקה ועוד.

תוכנית הלימודים לפי שעות שבועיות (מה כל תלמיד מקבל)

כיתה ז: הרכב 2 ש"ש, מקצבים 2 ש"ש, סולפג' 1 ש"ש, אילתור 1 ש"ש, מקלדת 1 ש"ש, האזנה 1 ש"ש .

כיתה ח: הרכב 3 ש"ש, תורת המוזיקה (תיאוריה) 2 ש"ש, פיתוח שמיעה 2 ש"ש, אילתור ווקאלי 1 ש"ש, מקלדת לזמרים ומתופפים 1 ש"ש

כיתה ט': הרכבים 3 ש"ש לכל תלמיד, הרמוניה 2 ש"ש, אלתור 2 ש"ש

כיתה י': הרכבים 3 ש"ש לכל תלמיד, אלתור 2 ש"ש, הרמוניה סולפג' 2/3 ש"ש לפי הקבצות, תולדות הג'אז 2 ש"ש.

כיתה יא': הרכבים 3 ש"ש לכל תלמיד, אלתור 2 ש"ש, הרמוניה סולפג' 2/3 ש"ש לפי הקבצות, תולדות הג'אז 2 ש"ש.

כיתה יב': הרכבים 3 ש"ש לכל תלמיד, הרמוניה סולפג' 2/3ש"ש לפי הקבצות, תולדות הג'אז 2 ש"ש

*לזמרות והזמרים יש שעור אלתור ווקאלי בנפרד 1 ש"ש.

חדרי המוסיקה וציוד המגמה

בבית הספר שני חדרי מוסיקה מאובזרים היטב: פסנתרים, מערכות הגברה לשירה ומיקרופונים, מערכות תופים, מגברי גיטרות ובאס ועוד.

לכל חדר יש 2 תלמידים שאחראים על הסדר וברשותם מפתחות. חדרים אלו משמשים גם לחזרות של תלמידי יב' לרסיטלים וגם לשאר התלמידים, לפני בחינות נגינה.

מבחני הקבלה למגמה
אביצוע שני קטעי נגינה/שירה מוכנים מראש בשני סגנונות שונים (חובה קטעי ג'אז  ליוד והלאה)
בבדיקת מיומנויות אלתור על מבנה הרמוני פשוט כמו בלוז.
גבדיקת פוטנציאל שמיעה על ידי שירת צלילים, מרווחים ומלודיות קצרות.
דבדיקת מיומנות קריאת תווים, אקורדים ומשכי זמן.
השיחה אישית קצרה עם מורי המגמה שבוחנים באותו יום.
*במידה ותלמיד אינו מנוסה באלתור אין הדבר אומר שלא יתקבל ללימודים במגמה.

השמעות
מבחני נגינה ושירה מתקיימים בתום כל מחצית לתלמידי כיתות  ז' ח' ט' י' יא' ו-יב'.
על התלמידים להכין שני קטעי נגינה , אחד בהרכב ואחד סולני.(ז' רק קטע אחד)
עליהם לשלב עיבוד (פתיחה, מעברים, סיום, קולות ועוד).
כמו כן עליהם לשלב אלתור בכל אחד מהקטעים ולהראות ידע והבנה תיאורטיים.

מורי המגמה

רז סקלס: רכז המגמה משנת 2001 והחל מ-2014 רכז מוזיקה בחטיבה העליונה. מדריך הרכבי רוק וג'אז, מלמד תולדות הג'אז לבגרות, מקצבים ז', האזנה ז' ושעורי אלתור (ט' עד יב') בוגר האקדמיה למוסיקה בירושלים במחלקת גיטרה ג'אז ומכללת לוינסקי (חינוך).  כתב וערך את ספר לימוד תולדות הג'אז של מגמת המוסיקה. מופיע עם הרכב ג'אז ברחבי הארץ.

אהרוני בנארי: החל מ-2014 רכז מוזיקה בחטיבת הביניים. בוגר המחלקה לג'אז של האקדמיה למוסיקה ע"ש רובין בירושלים. ראש מחלקת גיטרות ואנסמבלים במכללת הד. מדריך הרכבי ג'אז במגמת מוסיקה. ממקימי צליל שכן ולהקת אטרף, ניגן והקליט עם עמיקם קימלמן, אברהם פלדר, בוריס גאמר, יוני רכטר ומוסיקאים רבים נוספים.

איילת חן: זמרת וכותבת, מורה לפיתוח קול ומדריכת ההרכבים הקוליים במגמת מוסיקה ותיאטרון. מלמדת תולדות הרוק בכיתה ז' ומקצבים בכיתה ח'. בוגרת ביה"ס למוסיקה בת זמננו 'רימון'. בעלת B.A בעבודה סוציאלית. בעבר, חברה בהרכב הגוספל ג'אז של איריס ועופר פורטוגלי.

אבירן בן נאים: בוגר האקדמיה למוסיקה בירושלים, תואר ראשון בביצוע פסנתר ג'אז ותואר אומן במסלול קומפוזיציה ג'אז. תעודת הוראה במוסיקה במסגרת בית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית. מדריך הרכבי ג'אז במגמת המוסיקה. ושעורי אלתור (ט' עד יב')מופיע בהרכב  של אלברט בגר בישראל ובפסטיבלים בחו"ל ומנהיג שמיניית ג'אז 'אנסמבל    105'.  כמו כן מנגן, כותב ומעבד בהרכב 'מארש דונדורמה'. מנהיג ההרכב 'סטגדאם'.

אהרון חנקין: סקסופוניסט ג'אז, בוגר האקדמיה למוסיקה בי-ם בביצוע קלאסי וג'אז. מורה   מעבד ומנצח של תזמורת הנוער במרכז המוסיקה ע"ש אלפרט (עיריית י-ם). מלמד תיאוריה בכיתות ח, ט, י, יא, קצב ז' ותולדות קלאסי יא'. מורה מוסמך ליוגה.