מגמת אדריכלות

מגמת אדריכלות וסביבה מציבה במרכז תהליך הלמידה את האדם והמקום, והזיקות ביניהם. הלימודים במגמה שואפים לפתח בתלמידות ובתלמידים חשיבה ביקורתית, יצירתית ומעשית, לצד רגישות אנושית וסביבתית. המגמה תעמוד על שלושה אדנים מרכזיים: חשיבה תכנונית, כמותית והנדסית; חשיבה סביבתית ומקיימת; שפה עיצובית וביטוי יצירתי. הלימוד ישאף לזהות את החוזקות של הלומדות והלומדים, ולהציע להם למידה מעמיקה, מסקרנת והתנסותית, שתאפשר חוויה חיובית אשר תקרין על התפתחותם גם בשאר תחומי חייהם. הלימודים במגמה מזמנים התנסות במיומנויות מחקר ותכנון, יצירה ועיצוב, התבוננות במרחב ופעולה בתוכו.

תחום התכנון והבנייה נמצא בצמיחה מתמדת בעולם ובארץ. בזמן שאוכלוסיית העולם בו אנו חיים גדלה בקצב מסחרר, האדמה והמשאבים שלנו נשארים זהים, ולא יחזיקו לנצח. לדוגמא, מדי שנה מתווספים בישראל 80,000 משקי בית חדשים, וכ-40,000 התחלות בנייה – משמע יותר מ-100 פרוייקטים חדשים מדי יום! יש לכך השפעה אדירה על הסביבה. על פי מחקרים עדכניים ענף הבנייה תורם תרומה משמעותית לזיהום האוויר והמים, צריכת האנרגיה, שינויי האקלים וכן לפסולת המגיעה להטמנה. האפשרות לעסוק בתכנון מתוך הבנה של סוגיות אקולוגיות בוערות היא הזדמנות עבורנו לא רק להגיד משהו על העולם שאנו חיים בו אלא גם לפעול בתוכו ולדמיין יחד את העולם שהיינו רוצים לחיות בו בעתיד.

תלמידי המגמה עוסקים במגוון מקצועות ובקשת רחבה של תחומים וקני-מידה, החל מעיצוב מוצר ועיצוב פנים, דרך תכנון בתים ובניינים, ועד תכנון נוף ועיצוב אורבני (תכנון עירוני). מקצועות הלימוד במגמה כוללים שיעורי רישום, שרטוט והנדסה תיאורית, חומרים וטכנולוגיות. לימוד מתוך הנעשה בארץ ובעולם, ושיתופי פעולה עם גופים שונים. למידה חווייתית וחידוד החושים להבנת הגורמים השונים המולידים 'מקום', ניתוח ומחקר של השפעות אקלים וסביבה, טופוגרפיה, צרכי המשתמשים במקום, איסוף רשמים מהשטח והבאתם לשולחן העבודה התכנוני ולבסוף בניית ארגז כלים לביטוי ולהבעת רעיונות והצעות הכולל מיומנויות כתיבה, הגשה, שרטוט ובניית מודלים ידניים וממוחשבים.  

  

במסגרת הלימודים תלמידותינו ותלמידינו יוצאים לסיורים ומשתתפים בסדנאות על מנת לבסס מפגש עם "העולם האמיתי", פוגשים אנשי מקצוע מתחומי התכנון השונים ומבססים את הלמידה על פרויקטים אישיים ומשותפים הכוללים מחקר, תכנון, הגשת הצעות ואפילו ביצוע והקמה. השיעורים המעשיים נערכים בקבוצות מצומצמות בנות כ-16 תלמידים לקבוצה, מה שמאפשר מפגש אישי בין המורה לתלמיד ופיתוח של הפוטנציאל והשפה האישית של כל תלמידה ותלמיד. המגמה עורכת בבית הספר תערוכות להצגת תוצרי המחקר והתכנון.  

במסגרת הלימודים בתיכון, כל תלמידי המגמה נבחנים בשתי בחינות מורחבות בנות 5 יח"ל כל אחת: סך הכל 10 יח"ל. הבחינה המורחבת הראשונה (5 יח"ל) במקצוע "טכנולוגיות הבנייה" עוסקת בהכרת תהליך הקמתו של בניין ומרכיביו השונים והבנת תפקודם והקניית ידע אודות חומרים, שיטות וטכנולוגיות בניה וכלי מחקר, וכן לימוד והתנסות בשרטוט ובהנדסה כולל תוכנות שרטוט דוגמת אוטוקד. מקצוע ההתמחות באדריכלות (5 יח"ל) כולל בחינה עיונית בתולדות האדריכלות, ופרוייקט יישומי-מחקרי וחוויתי במסגרתו מציגים התלמידים פרוייקט בתכנונם, המאפשר להם להתנסות בתהליך העבודה של האדריכל.ית על כל שלביו על ידי יצירת חלל (לא בהכרח חלל סגור או חדר) על כל היבטיו ומרכיביו.

למידע נוסף על מגמת אדריכלות בפורטל התלמידים של משרד החינוך: 

https://students.education.gov.il/studies-general-info/educational-frameworks/academic-majors/construction-engineering-and-architecture