מגמת קולנוע

פנס הקסם

הקולנוע היא האמנות השביעית: אמנות הזמן החדש. אמנות זו מחברת במהותה בין שש האמנויות שקדמו לה וטומנת בחובה את האמנות הנסתרת: אמנות העריכה.  שפת הקולנוע הינה שפה מיוחדת ונפלאה שלה חוקי תחביר עקרונות וכללים. המבע הקולנועי הוא האופן שבו ניתן לספר סיפור, לעורר מחשבה, ליצור חוויה -החל ברמת כתיבת התסריט דרך  הבחירות הצילומיות ההפקה המשחק והעריכה.

מהו סוד קסמה של האמנות השביעית? מה זה פריים? מהו שוט? מהי סצנה ? מה זה סיקוונס? מה זה טייק? מיהם בעלי התפקידים ביצירה של סרט? במה חשיבותם? איך מבטאים בסרט עולם פנימי  רגשי של דמות? מהו ההבדל בין  סיפור, לעלילה, לנרטיב?

פרוייקטים של תלמידי המגמה

רציונאל

במגמה לקולנוע בתיכון לאמנויות התלמיד/ות/ים עוברים תהליך, שבו, לאורך שש שנים, הם עורכים הכרות מעמיקה עם שפת הקולנוע. למידת השפה, נעשית בהדרגה, תוך שימת דגש על הקולנוע ככלי תרבותי אמנותי וחברתי שבאמצעותו התלמידות/ים יכולים להביע ולהתייחס לסוגיות אישיות וחברתיות המעסיקות אותם.

את אמנות הקולנוע בתיכון לאמנויות לומדים מתוך אהבה ומחויבות לתהליך היצירה. העבודה בקולנוע היא  אישית מחייבת עקבית ורצינית ונדרשת יכולת של שיתוף פעולה בכל העת כחלק מעבודת צוות. בשיעורים המעשיים התלמידות/ים מבצעים תרגילים המהווים יישום של החומר הנלמד ומשמשים כהכנה לעבודה בבית. את התרגילים בבית הם מבצעים באופן אישי וקבוצתי ואלו זוכים לליווי מצד המור/ות/ים המלמדים אותם. לאורך שנות הלימודים במגמה, האתגרים המחשבתיים והיצירתיים העומדים בפני התלמיד/ות/ים גדלים באופן כזה שהם מפתחים את היכולת ליצור באופן בוגר ומעמיק.

מגמת קולנוע מקיימת בכל שנה סדנאות אמן וימי עיון, אשר מפגישות בין התלמיד/ות/ים לבין יוצרי קולנוע שונים. התלמיד/ות/ים לוקחים חלק פעיל  בסדנאות ולעיתים אף מגיעים לתוצר שניתן להקרין אותו יחד עם סרטי המחצית וסרטי הגמר שלהם. כמו כן מגמת קולנוע משתפת פעולה עם גורמי תרבות מרכזיים בירושלים כגון: בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב, מכון גיתה, המיזם הירושלמי לקולנוע וטלוויזיה, מנהל קהילתי בית יהודית, ובית הספר JAG בגרמניה – תוכנית לחילופי נוער על בסיס  אמנות.

סביבת עבודה

חדר ציוד

לרשות התלמידים עומד חדר ציוד צילום משוכלל ומדריכים מקצועיים ורציניים -בעצמם אנשי קולנוע- המנהלים את חדר הציוד ואת חדרי העריכה והנותנים לתלמידים מענה בעת הצורך.

חדרי עריכה

לרשות התלמידים עומדות עמדות עריכה משוכללות ומעולות. אחראי חדרי העריכה דואג לתפעול השוטף של המחשבים ולעדכון התוכנות.

תכנית הלימודים

תהליך הלמידה במגמה מתרחש בהדרגה. בשנת הלימודים הראשונה בכיתה ז מושם דגש על כתיבה יוצרת מתרגלים כתיבה ככלי לביטוי קולנועי, מתנסים בצילום סטילס ועבודה עם אנימציה. הגישה המתודולוגית היא כאל משחק בכלים השונים בארגז החול- משחק אינטואיטיבי ואינדיבידואלי אך קשוב לסביבה. בכיתה ח מתחילים ללמוד לצלם וידאו להשתמש בכלים דיגיטליים ולשכלל את מיומנויות השפה הקולנועית. התלמיד/ות/ים מפתחים יכולות לנתח ולהעמיק במבעים קולנועיים מורכבים. בכיתה ט  התלמידים מתחילים ללמוד את אמנות העריכה. הם עורכים הכרות עם תוכנות עריכה בסיסיות וגם נחשפים לתכנות עריכה באנימציה. לאורך שלש השנים בחטיבת הביניים התלמידים כותבים, מצלמים ועורכים סרטים מעשי ידיהם.
במעבר ללימודים בחטיבה העליונה, הלמידה והעשייה הקולנועית הינם תלויי תרגילים ופרויקטים  ומכוונים ללימודים גבוהים באמנות הקולנוע. התפיסה היא שעל מנת לצאת למסעות מרתקים ויצירתיים- וליצור סרטים- יש להכיר היטב את השפה הקולנועית על כל רבדיה.  מניפת שעות לימודי אמנות הקולנוע מתפרשת על מגוון התחומים: תסריטאות, בימוי, צילום, עריכה, הקלטה, עריכת סאונד, תאורה, הפקה, אנימציה, ולמידה מעמיקה של תאוריות קולנועיות ותולדות הקולנוע . התלמיד/ות/ים כותבים יומני צפייה- יומנים שבהם הם עמלים לפצח ולגלות את השפה הקולנועית בשלל היבטיה השונים-  החל בהתייחסות אל הזרמים והמגמות המעצבים את התחביר הקולנועי, עבור בתולדות הקולנוע והפסיכולוגיה של התפיסה החזותית ככלי לניתוח, דרך פיענוח הז'אנרים, תהליכי הכתיבה, העריכה הצילום הבימוי וההפקה. לימודי המבע הקולנועי ותולדות הקולנוע נלמדים בשנים אלה לעומק, תוך שימת דגש על תחנות יסוד בקולנוע העולמי, קולנוע ישראלי, קולנוע דוקומנטרי, דוקואקטיביזם ז'אנרים מגוונים, קולנוע עכשווי פוסט מודרני, קולנוע  חברתי,  פמיניסטי, ולימודי קולנוע ומגדר.בהפקת התרגילים הקולנועיים שלהם התלמיד/ות/ים מקבלים ליווי צמוד של צוות המורים משלב כתיבת הרעיון לתסריט, כתיבת התסריט כתיבת תסריטי הצילומים, תהליכי ההפקה ,יציאה לצילומים והעריכה של התרגילים. התלמיד/ות/ים נדרשים לחבר וליישם את אמצעי המבע הנלמדים לכדי יצירה קוהרנטית. הם עובדים בצוותים ומחויבים כל אחד לתפקידו ולקבוצתו. התרגילים מוגשים בפורום מכובד של תלמידים ומורים. בתום הקרנת התרגילים מתנהל דיון על כל תרגיל ותרגיל הכולל משוב מהמורים ומהתלמידים עצמם. משנה לשנה התלמיד/ות/ים משכללים את השפה הקולנועית שלמדו ונדרשת מהם העמקה רבה יותר.

מסלולי בגרות מגמת קולנוע

מסלול 10 יחידות בקולנוע

החל משנה זו בתיכון לאמנויות לומדים בתכנית ל10 יחידות בקולנוע.חמש היחידות המעשיות כוללות סרט גמר באורך של עד 15 דקות וספר פרויקט צמוד המתעדת את תהליך ההפקה המורכב על שלל היבטיו. בחמש היחידות העיוניות התלמידים נבחנים על טכנולוגיות של מערכות עריכה וצילום על מבע קולנועי על תולדות הקולנוע ועל תסריטאות.

מסלול אנימציה לבגרות

בכיתה י' התלמידים מקבלים אפשרות לבחור מסלול להפקת פרויקט גמר באנימציה ותלמידות/ים אשר בוחרים

צוות המורים והמדריכים של המגמה

מנחם רוט, מרכז את לימודי הקולנוע בחטיבת הביניים מורה לכתיבה יוצרת בחט"ע.

מנחם הוא בוגר מכון 'כרם' להכשרת מורים בהתמחות בקולנוע ובעל תעודת הוראה ורישיון הוראה.מנחם סיים בהצטיינות את לימודיו בבצלאל בירושלים במחלקה לאמנות. למד לתואר שני בבית הספר למדיה שקלן שבגרמניה. החל משנת 2013 הוא מרצה במחלקה לאמנות בבצלאל.עיקר עבודתו מתמקדת בקולנוע ניסיוני ובמיצבי וידאו. עבודותיו הוצגו בישראל ובעולם. הסרט "רדוף" הסרט באורך מלא שהוא כתב וביים, שודר בערוץ 2 ו-10 הוקרן בפסטיבל דוקאביב וזכה בפרס של המועצה לקולנוע בפסטיבל קולנוע דרום. הסרט הוקרן בפסטיבלים שונים בארץ ובעולם. מנחם חי יוצר ומלמד בירושלים.

ניסים נוטריקה, מלמד תסריטאות ומבע קולנוע בחט"ב ובחט"ע

בעל תואר ראשון מהאו"פ ושני בקולנוע מאוניברסיטת תל אביב. ניסים ריכז את המחלקה לקולנוע במכללת הדסה ואת המחלקה להפקות בביה"ס סם שפיגל. הוא מרצה לקולנוע באוניברסיטה הפתוחה ומרכז את המגמה לקולנוע בחוות הנוער הציוני.ניסים כתב וביים את הסרט העלילתי באורך מלא: "רסיסי אהבה". הסרט השתתף בפסטיבלים רבים וביניהם פסטיבל הקולנוע בירושלים ונרכש לשידור ע"י HOT. חי יוצר ומלמד בירושלים.

ליאור פינסקי, מלמד הקלטה ופס קול ומנחה סרטי גמר בי"ב בתחום ההקלטה והפס קול.

בעל תעודת הוראה. ליאור הוא אמן סאונד ומורה, בוגר החוג להיסטוריה באוניברסיטה העברית ובוגר המחלקה למוסיקה חדשה בבית הספר הגבוה לאמנות מוסררה. מרצה למוסיקה דיגיטלית וסאונד בין-תחומי בבית הספר הגבוה לאמנות מוסררה ועובד כיוצר ועורך פס קול בהפקות רבות בארץ ובעולם. חי יוצר ומלמד בירושלים.

דגנית הדר, מלמדת תולדות הקולנוע בחט"ע

בוגרת מכון 'כרם' להכשרת מורים ובעלת תעודת הוראה בהתמחות בקולנוע. בעלת תואר ראשון ושני בסוציולוגיה והיסטוריה באוניברסיטה העברית. דגנית מעבירה סדנאות שונות בתחום קולנוע וזכויות אדם בבתי ספר., פעילה מאד בשמירה על זכויות בעלי חיים. חיה ומלמדת בירושלים.

יסמין הדס ליפשיץ סימן טוב, מרכזת את לימודי הקולנוע בחטיבה העליונה מלמדת בימוי תסריט והפקה וחונכת סרטי גמר בתחום ההפקה והבימוי.

יסמין היא בוגרת מכון 'כרם' להכשרת מורים בהתמחות בקולנוע ובעלת תעודת הוראה. יסמין סיימה את לימודי הקולנוע לתואר ראשון ושני בהצטיינות, וכותבת מחקר מקדים לתואר שלישי במחלקה לתרבות הקולנוע באוניברסיטת חיפה. מבין עבודותיה של יסמין כיוצרת: הסרט" "מעשה בתקליט"- (ישראל 2005) הסרט השתתף בתחרות ע"ש וולגין בפסטיבל ירושלים ונרכש לשידור בערוץ ה1. סרטה העלילתי הקצר הניסיוני "השגחה פרטית" זכה בפרס הסרט הטוב ביותר בתחרות סרטי הגמר של מכללת הדסה, וסרטה "יש פתרון" שודר בערוץ הילדים במסגרת סרטי ספורט לילדים לכבוד האולימפיאדה. סרטה התיעודי הקצר "הנוי והנצח" נרכש לשידור על ידי ערוץ 10 . יסמין זכתה בפרס ראשון להפקת הסרט התיעודי "המגדלים של לאה סימן טוב" בפסטיבל דרום 2013 וסרטה הדוקומנטרי "כבתוך שלו אמנות ישראלית ברשות היחיד"(ישראל 2018) השתתף בפסטיבלים רבים בארץ ובעולם. יסמין חיה יוצרת ומלמדת בירושלים.

מיכאל אללו, מלמד בימוי בחט"ע וחונך סרטי גמר בתחום הבימוי והתסריט בי"ב.

מיכאל הוא בוגר בי"ס לקולנוע סם שפיגל. ובעל תעודת הוראה. הוא ביים את הסרט "איך רצחתי את רבין" שהוקרן וזכה בפרסים בארץ ובעולם, וביים את "קוץ"- סרט קצר לערוץ הישראלי YES דרמה וגם את את "מכתב אהבה לקולנוע" – סרט קצר שנכתב על ידי אסי דיין. ב 2016 יצר את סרטו הארוך הראשון "הקרב של פפה", תעודה, ששודר בערוץ 8. ובשנת 2018 זכה באוסקר הישראלי על סרטו התיעודי "הארץ שמאחורי ההרים" מלמד בירושלים חי ויוצר בתל אביב.

נוי ברק, מלמדת עריכה ותסריט בחט"ע מלווה וחונכת עריכה ותסריט בסרטי גמר

בוגרת בית הספר לקולנוע ע"ש סם שפיגל בירושלים. נוי היא עורכת סרטים. בין עבודותיה: הסרט ׳אנה׳ שזכה בפסטיבל קאן ובפרס אופיר, הסרט: "אחד באפריל" שזכה בפרס אופיר ובפרס ון ליר בפסטיבל ירושלים, והסרט התיעודי "על כיסא הבמאי יושבת אישה". חיה יוצרת ומלמדת בירושלים.

אסף כהן, מלמד טכנולוגיות עריכה וצילום בחט"ע אחראי תפעול תכנות עריכה בחדרי עריכה

אסף צלם ועורך ותיק. מלמד קולנוע בבית הספר הגבוה לקולנוע תורת חיים.

בשמת איבי, מורה לצילום בחט"ב ובחט"ע.

בעלת תעודת הוראה מלמדת בבית הספר הגבוה לקולנוע מעלה בירושלים. בשמת היא דוקטורנטית בלימודי תרבות באוניברסיטת חיפה. חיה מלמדת ויוצרת בירושלים

דוד שטנר, חונך ומלווה צילום לסרטי הגמר

למד קולנוע בסם שפיגל. בעל תעודת הוראה.