קולנוע

                                                         פנס הקסם

הקולנוע היא האמנות השביעית- אמנות הזמן החדש. אמנות זו מחברת במהותה בין שש האמנויות שקדמו לה וטומנת בחובה את האמנות הנסתרת: אמנות העריכה – זו העושה את ההבדל המכריע בין הקולנוע לבין שאר האמנויות. שפת הקולנוע הינה שפה מיוחדת ונפלאה שלה חוקי תחביר עקרונות וכללים. המבע הקולנועי הוא האופן שבו ניתן לספר סיפור, לעורר מחשבה, ליצור חוויה -החל ברמת כתיבת התסריט דרך  הבחירות הצילומיות ההפקה המשחק והעריכה.

 מהו סוד קסמה של האמנות השביעית? מה זה פריים? מהו שוט? מהי סצנה ? מה זה סיקוונס? מה זה טייק? מיהם בעלי התפקידים ביצירה של סרט? במה חשיבותם? איך מבטאים בסרט עולם פנימי של דמות? מהו ההבדל בין  סיפור לעלילה, לנרטיב?

רציונאל

במגמה לקולנוע בתיכון לאמנויות התלמיד/ות/ים עוברים תהליך, שבו, לאורך שש שנים, הם עורכים הכרות מעמיקה עם שפת הקולנוע. למידת השפה, נעשית בהדרגה, תוך שימת דגש על הקולנוע ככלי תרבותי אמנותי וחברתי שבאמצעותו התלמידות/ים יכולים להביע ולהתייחס לסוגיות אישיות וחברתיות המעסיקות אותם- בסביבה מאפשרת ורגישה ככל הניתן – ובליווי צמוד של המורים המלמדים אותם.

קולנוע לומדים באמת מתוך אהבה ומחויבות לתהליך היצירה. העבודה בקולנוע היא אישית עקבית ורצינית ונדרש שיתוף פעולה בכל העת כחלק מעבודת צוות. בשיעורים המעשיים התלמידות/ים מבצעים תרגילים המהווים יישום של החומר הנלמד ומשמשים כהכנה לעבודה בבית. את התרגילים בבית הם מבצעים באופן אישי וקבוצתי ואלו זוכים לליווי מצד המור/ות/ים המלמדים אותם. לאורך שנות הלימודים במגמה, האתגרים המחשבתיים והיצירתיים העומדים בפני התלמיד/ות/ים גדלים באופן כזה שהם מפתחים את היכולת ליצור באופן בוגר ומעמיק. אין צורך בידע מוקדם.

תהליך הלמידה במגמה מתרחש כאמור בהדרגה. בשנת הלימודים הראשונה בכיתה ז מושם דגש על כתיבה יוצרת ועבודה עם אנימציה. הגישה המתודולוגית היא כאל משחק בכלים השונים בארגז החול- משחק אינטואיטיבי ואינדיבידואלי אך קשוב לסביבה. בכיתה ח מתחילים ללמוד לצלם, להשתמש בכלים דיגיטליים ולשכלל את מיומנויות השפה הקולנועית, באופן כזה שהתלמיד/ות/ים מפתחים יכולות לנתח ולהעמיק במבעים קולנועיים מורכבים בסרטים מגוונים. התפיסה היא שעל מנת לצאת למסעות מרתקים אינדיבידואלים ויצירתיים- וליצור סרטים- צריך להכיר היטב את השפה. בכיתה ט  התלמידים מתחילים ללמוד את אמנות העריכה. הם עורכים הכרות עם תוכנות עריכה בסיסיות וגם נחשפים לתכנות עריכה באנימציה. לאורך שלש השנים בחטיבת הביניים התלמידים כותבים, מצלמים ועורכים סרטים מעשי ידיהם.

במעבר ללימודים בחטיבה העליונה, הלמידה והעשייה הקולנועית הופכת אקדמית ומקצועית יותר. מניפת שעות לימודי אמנות הקולנוע מתפרשת על מגוון התחומים: תסריטאות, בימוי, צילום, עריכה, הקלטה עריכת סאונד, תאורה, הפקה, אנימציה, ולמידה מעמיקה של תאוריות קולנועיות ותולדות הקולנוע . התלמיד/ות/ים כותבים יומני צפייה- יומנים שבהם הם עמלים לפצח ולגלות את השפה הקולנועית בשלל היבטיה השונים-  החל בהתייחסות אל הזרמים והמגמות המעצבים את התחביר הקולנועי, עבור בתולדות הקולנוע והפסיכולוגיה של התפיסה החזותית ככלי לניתוח, דרך פיענוח הז'אנרים, תהליכי הכתיבה, העריכה הצילום הבימוי וההפקה.

בהפקת הסרטים שלהם התלמיד/ות/ים מקבלים ליווי צמוד של צוות המורים משלב כתיבת הרעיון לתסריט דרך כתיבת תסריטי הצילומים, תהליכי ההפקה ,יציאה לצילומים והעריכה של התרגילים.

מגמת קולנוע מקיימת בכל שנה סדנאות אמן וימי עיון, אשר מפגישות בין התלמיד/ות/ים לבין יוצרי קולנוע שונים. התלמיד/ות/ים לוקחים חלק פעיל  בסדנאות ולעיתים אף מגיעים לתוצר שניתן להקרין אותו יחד עם סרטי המחצית וסרטי הגמר שלהם.

מגמת קולנוע משתפת פעולה עם גורמי תרבות מרכזיים בירושלים כגון: בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב, מכון גיתה, המיזם הירושלמי לקולנוע וטלוויזיה, מנהל קהילתי בית יהודית, בית הספר JAG בגרמניה (תוכנית לחילופי נוער על בסיס  אמנות).

בשנה"ל האחרונה הצטרפה מגמת קולנוע לתכנית עיר אקדמיה ובמסגרתה הוקצעו שעות הוראה (בנוסף לתכנית הקיימת) בלימודי אנימציה המועברים מפי אורי פנחסי, מרצה מבצלאל, המלמד בבית הספר יום בשבוע.

מחסן

לרשות התלמידים עומד מחסן ציוד צילום משוכלל, עמדות לעריכת סרטים, ומדריכים מקצועיים ורציניים -בעצמם אנשי קולנוע- המנהלים את המחסן ואת חדרי העריכה והנותנים לתלמידים מענה בעת הצורך.

חדרי עריכה

לרשות התלמידים עומדות 10 עמדות עריכה משוכללות ומעולות. אחראי חדרי העריכה דואג לתפעול השוטף של המחשבים ולעדכון התוכנות.

תכנית הלימודים

כיתות ז'-ח – בשנים אלו רוכשים התלמיד/ות/ים את הכלים הבסיסיים להתבוננות בטקסט, מתרגלים כתיבה ככלי לביטוי קולנועי, מתנסים בצילום סטילס.

כיתה ט התלמיד/ות/ים מגישים עבודות במקצועות השונים: כתיבה יוצרת, הפקה, ניתוח מבעים קולנועיים ועריכה בסיסית. בשנה זו עבודתם המרכזית התלמיד/ות/ים מתמקדת בהפקת סרט בז'אנר ה דוקו אקטיביסטי.

כיתה י – בשנה זו התלמיד/ות/ים נדרשים לחבר וליישם את אמצעי המבע שנלמדו בשנים הקודמות לכדי יצירה קוהרנטית. בשנה זו הם עובדים בצוות ומחויבים כל אחד לתפקידו ולקבוצתו. הם לומדים: תסריטאות, בימוי עלילתי ודוקומנטרי, צילום וידאו, עריכה, סאונד מבע קולנועי ותולדות הקולנוע התלמיד/ות/ים מגישים עבודות במבע קולנועי נבחנים במבחן אנסין בית ספר  ומגישים עבודת גמר המהווה 30 אחוז מציון הבגרות.

לימודי אנימציה בכיתה י

בכיתה י'  התלמידות/ים מתחילים ללמוד אנימציה. הם לומדים תולדות האנימציה עורכים הכרות עם תוכנות כמו אפטר אפקטס, סטופ מושן ומיה, לומדים מידול, אנימציה קלאסית.

כיתה י"א

כיתה י"א – בשנה זו התלמיד/ות/ים משכללים את השפה הקולנועית שלמדו. נדרשת מהם העמקה רבה יותר בסרטים אותם הם כותבים, מביימים, מצלמים ועורכים. בשנה זו הם ממשיכים ללמוד את כל מקצועות המגמה כאשר בנוסף הם מקבלים כלים נוספים לביטוי כגון לימודי בימוי דוקומנטרי ו/או לימודי ארט. סרט הגמר בכיתה י"א מהווה עשרה אחוז מציון הבגרות הסופי.

מסלול אנימציה לבגרות

 בכיתה י" התלמידים מקבלים אפשרות לבחור מסלול להפקת פרויקט גמר באנימציה ותלמידות/ים אשר בוחרים במסלול זה מתחילים בשנה זו בלימודי עומק של אנימציה בסטודיו מקצועי שנקרא "ילדי הפרא".

לימודי המבע הקולנועי ותולדות הקולנוע נלמדים בשנים אלה לעומק, תוך שימת דגש על תחנות יסוד בקולנוע העולמי, קולנוע ישראלי, קולנוע דוקומנטרי, דוקואקטיביזם ז'אנרים מגוונים ,קולנוע עכשווי פוסט מודרני, קולנוע  חברתי,  פמיניסטי, ולימודי קולנוע ומגדר.

כיתה י"ב –  בכיתה י"ב התלמיד/ות/ים עמלים על פרויקט הגמר שלהם שהוא סרט קצר באורך 12-15- דקות. סרטי הגמר מוקרנים בטקס חגיגי בסינמטק ירושלים ונשלחים לפסטיבלים רבים ברחבי העולם.

התלמיד/ות/ים ניגשים לכתוב את הרעיונות לתסריטים לפרויקט הגמר שלהם עוד במחצית השנה של כיתה י"א, על מנת להספיק לעבוד בצורה המיטבית על כתיבה ופיתוח תסריט. התלמיד/ות/ים מקבלים לאורך שנת הלימודים האחרונה שלהם הנחייה אישית צמודה בפרויקט הגמר שלהם וביקורת שבועית על קצב התקדמותם בכל תהליכי ההפקה. לאחר חופשת חנוכה התלמיד/ות/ים יוצאים לצילומי הסרט. הצילומים עצמם נמשכים בין חמישה לשבעה ימים כאשר בתומם התלמיד/ות/ים נכנסים לחדר העריכה, ועוברים שלבים שונים של הגשה והתקדמות.

מתוך עבודות תלמידים:

חטיבת ביניים: (כיתה ט) סרטון אנימציה בזאנר דוקואקטיביסטי

https://www.youtube.com/watch?v=TBLtdtplaKc&feature=youtu.bey

תיכון: תרגיל חצי ראשון (כיתה י)   https://youtu.be/qiOQBjSn-4M

   https://youtu.be/QCDZXpGZSQ4

מבחן הבגרות

התלמיד/ות/ים מגישים לבוחן חיצוני מטעם משרד החינוך את פרויקט הגמר שלהם, הכולל סרט גמר ותיק הפקה שבו הם מתעדים ומנתחים את שלבי העבודה על הפרויקט בכלי ניתוח המבע הקולנועיים שאותם רכשו לאורך השנים. בנוסף התלמיד/ות/ים נבחנים בבחינה פנימית בכתב בנושאים שונים בתולדות הקולנוע, בתאוריות קולנועיות ובשפת הקולנוע על כל היבטיה.

צוות המורים והמדריכים של המגמה

מנחם רוט

מרכז את לימודי הקולנוע בחטיבת הביניים, מלמד את כל מקצועות הקולנוע בחטיבת הביניים. מלמד בחטיבה העליונה ומלווה תלמידים בפרויקטים להפקה. מנחם הוא בוגר מכון 'כרם' להכשרת מורים בהתמחות בקולנוע ובעל תעודת הוראה ורישיון הוראה.

מנחם סיים בהצטיינות את לימודיו בבצלאל בירושלים במחלקה לאמנות. למד לתואר שני בבית הספר למדיה שקלן שבגרמניה. החל משנת 2013 הוא מרצה במחלקה לאמנות בבצלאל.עיקר עבודתו מתמקדת בקולנוע ניסיוני ובמיצבי וידאו. עבודותיו הוצגו בישראל ובעולם. הסרט "רדוף" הסרט באורך מלא שהוא כתב וביים, שודר בערוץ 2 ו10 הוקרן בפסטיבל דוקאביב וזכה בפרס של המועצה לקולנוע בפסטיבל קולנוע דרום. הסרט הוקרן בפסטיבלים שונים בארץ ובעולם. מנחם חי יוצר ומלמד בירושלים

יסמין הדס ליפשיץ סימן טוב

מרכזת את לימודי הקולנוע בחטיבה העליונה מלמדת בימוי ותסריט וחונכת סרטי גמר. יסמין היא בוגרת מכון 'כרם' להכשרת מורים בהתמחות בקולנוע ובעלת תעודת הוראה ורישיון הוראה.

יסמין סיימה את לימודי הקולנוע לתואר ראשון ושני בהצטיינות, וכותבת מחקר מקדים לתואר שלישי במחלקה לתרבות הקולנוע באוניברסיטת חיפה. מבין עבודותיה של יסמין כיוצרת: הסרט" "מעשה בתקליט"- (ישראל 2005) תיעוד עבודתו של שמוליק קראוס על האלבום האחרון בחייו. הסרט השתתף בתחרות ע"ש וולגין בפסטיבל ירושלים ונרכש לשידור בערוץ ה1. סרטה העלילתי הקצר הניסיוני "השגחה פרטית" זכה בפרס הסרט הטוב ביותר בתחרות סרטי הגמר של מכללת הדסה, וסרטה "יש פתרון" שודר בערוץ הילדים במסגרת סרטי ספורט לילדים לכבוד האולימפיאדה. סרטה התיעודי הקצר "הנוי והנצח" נרכש לשידור על ידי ערוץ 10 . יסמין זכתה בפרס ראשון להפקת הסרט התיעודי "המגדלים של לאה סימן טוב"" בפסטיבל דרום 2013 וסרטה הדוקומנטרי " כבתוך שלו אמנות ישראלית ברשות היחיד"(ישראל 2018) השתתף בפסטיבלים רבים בארץ ובעולם.

יסמין חיה יוצרת ומלמדת בירושלים

שלי רנן קוריס

מלמדת בחטיבה העליונה צילום ועריכה ומנחה סרטי גמר. בעלת תעודת הוראה ממכללת דוד ילין.

שלי היא בוגרת האקדמיה לאמנות 'בצלאל', אמנית וידאו דאנס ובימאית קולנוע דוקומנטרי. מציגה בארץ ובחו"ל.

לומדת לימודי תואר שני במחלקה לקולנוע באוניברסיטת תל אביב. חיה יוצרת ומלמדת בירושלים

ניסים נוטריקה

מלמד בחטיבת הביניים מבע קולנועי וקולנוע חברתי ובכיתה י מבע קולנועי.

ניסים הוא מורה ויוצר ותיק אהוב ומוערך. בעל תואר ראשון מהאו"פ  ושני  בקולנוע מאוניברסיטת תל אביב. ניסים ריכז את המחלקה לקולנוע במכללת הדסה ואת המחלקה להפקות בביה"ס סם שפיגל. הוא מרצה לקולנוע באוניברסיטה הפתוחה ומרכז את המגמה לקולנוע בחוות הנוער הציוני.

ניסים כתב וביים את הסרט העלילתי באורך מלא: "רסיסי אהבה". הסרט השתתף בפסטיבלים רבים וביניהם פסטיבל הקולנוע  בירושלים ונרכש לשידור ע"י HOT. חי יוצר ומלמד בירושלים

מיכאל אללו

מלמד בימוי ותסריטאות בכיתה י', וחונך סרטי גמר בי"ב.

מיכאל הוא בוגר בי"ס לקולנוע סם שפיגל. ביים את הסרט "איך רצחתי את רבין" שהוקרן וזכה בפרסים בארץ ובעולם,  וביים את "קוץ"- סרט קצר לערוץ הישראלי YES דרמה וגם את את "מכתב אהבה לקולנוע " – סרט קצר שנכתב על ידי אסי דיין. ב 2016 יצר את סרטו הארוך הראשון "הקרב של פפה", תעודה,  ששודר בערוץ 8. ובשנת 2018 זכה באוסקר הישראלי על סרטו התיעודי "הארץ שמאחורי ההרים" מלמד בירושלים חי ויוצר בתל אביב.

ליאור פינסקי

 ליאור מלמד סאונד לקולנוע כיתות י',י"א ומנחה סרטי גמר בי"ב. בעל תעודת הוראה.

 ליאור הוא אמן סאונד ומורה, בוגר החוג להיסטוריה באוניברסיטה העברית ובוגר המחלקה למוסיקה חדשה בבית הספר הגבוה לאמנות מוסררה. מרצה למוסיקה דיגיטלית וסאונד בין-תחומי בבית הספר הגבוה לאמנות מוסררה. חי יוצר ומלמד בירושלים.

דגנית הדר

מלמדת תולדות הקולנוע ומבע קולנועי לבגרות בתיכון. בוגרת מכון 'כרם' להכשרת מורים ובעלת תעודת הוראה בהתמחות בקולנוע.

דגנית מעבירה סדנאות שונות בתחום קולנוע וזכויות אדם בבתי ספר. בעלת תואר ראשון ושני בסוציולוגיה והיסטוריה באוניברסיטה העברית, פעילה מאד בשמירה על זכויות בעלי חיים. חיה ומלמדת בירושלים.

נוי ברק 

בוגרת בית הספר לקולנוע ע"ש סם שפיגל בירושלים. מלמדת עריכה בימוי ותסריט בחטיבה העליונה מלווה פרויקטים להפקה וחונכת סרטי גמר. נוי היא במאית ועורכת סרטים, בין עבודותיה: הסרט ׳אנה׳ שזכה בפסטיבל קאן ובפרס אופיר, והסרט: אחד באפריל שזכה בפרס אופיר ובפרס ון ליר בפסטיבל ירושלים. חיה יוצרת ומלמדת בירושלים.

אורי רז

מורה לאנימציה, מלמד כיתות ט' וי. אורי מלמד אנימציה במחלקה לאמנויות המסך בבצלאל

הגדרות כלליות כניסה למערכת
שינוי גודל גופנים
ניגודיות