קולנוע

במגמת הקולנוע בתיכון לאמנויות התלמידים לומדים שפה חדשה, שפה ויזואלית. בשנים הראשונות התלמידים מתנסים בכתיבה, בצילום סטילס ובאנימציה באופן ראשוני, המאפשר להם להתחיל לחשוב במושגים חדשים. הם מתנסים בעבודה מעשית בכיתה ובבית, נחשפים לסרטים ולסיפורים שמהווים בסיס ללמידה וכן יוצרים מתוך עולמם האישי.

 

מגמת קולנוע מנסה להפגיש בין כמה נקודות מרכזיות: לימודי אמנות, קולנוע ככלי חינוכי, קולנוע ככלי חברתי/תרבותי. בחטיבת הביניים הדגש הוא על הכלי החינוכי כאשר המטרות הן: הקניית כלים להתמצאות בעידן הרשתות החברתיות והיו-טיוב לכיתות ח',ט'. והכנה לקראת הלימודים בתיכון שהופכים תובעניים יותר.

 

תהליך הלמידה מדורג: בכיתה ז' אנו שמים דגש על לימודי כתיבה יוצרת (לא תסריטאות) ועבודה על אנימציה במישור החזותי. בכיתה ח' מתווסף גם שיעור צילום ומתחילים מבוא לוידאו ככלי לשינוי חברתי והתערבות קהילתית. ובכיתה ט' מתווספים שיעורים כמו: דמות הגיבור, צילום ועריכה בסיסית. כאשר עובדים על פרוייקט דוקו-אקטיביזם בהיקף רחב.

 

בתיכון התלמידים כבר לומדים את כל המכלול הקולנועי: תסריטאות, בימוי עלילתי ודוקומנטרי, צילום וידאו, סאונד, ארט, הפקה ועריכה, לצד למידה עיונית של תאוריות קולנועיות, תולדות הקולנוע וקולנוע ישראלי. בכיתה י' ניגשים להפקת שני סרטים קצרים במהלך השנה, ונחשפים ל"מועדון הסרט הטוב" – עשרה סרטים שאי אפשר לחיות בלעדיהם. בכיתה י"א ניגשים להפקת שלושה תרגילים, כאשר הראשון בליווי צמוד של המורים הכולל יציאה לצילומים. ב"מועדון הסרט הטוב" התלמידים נדרשים בכתיבת רפרט צפייה וזאת בנוסף לשיעורים העיוניים. בכיתה י"ב התלמידים מפיקים את סרט הגמר כאשר הדרפט הראשון לתסריט מוגש בסוף י"א.  בי"ב יש מורה מנחה לכל אחד מסרטי הגמר.

 

לצד העבודה המעשית של התלמידים ניתנת להם הזדמנות לצפות, ללמוד ולנתח את חומרי הצפייה והתכנים אליהם הם נחשפים, דבר שמסייע להם לעמוד על פעולות שונות ומניפולציות קולנועיות מחד גיסא, ושכלול יכולות צפייה עצמאית שמעודדת ביקורתיות מאידך.

מן התלמידים נדרשת אהבה לקולנוע, יכולת ביטוי יצירתי, נכונות לעבודה אישית ולשיתוף פעולה כחלק מצוות. בשיעורים המעשיים התלמידים נדרשים לבצע תרגילים המהווים יישום מיידי של החומר הנלמד ומשמשים כהכנה לעבודה בבית. את התרגילים בבית הם מבצעים באופן אישי וקבוצתי ואלו זוכים לליווי וביקורת מצד המורים המלמדים אותם. מדי שנה גדלים האתגרים המחשבתיים והיצירתיים העומדים בפני התלמידים, למידתם וההבנות אליהן הם מגיעים מעמיקות ומאפשרות יצירה בוגרת ורצינית יותר.

 

מגמת קולנוע מביאה כל שנה מספר סדנאות אומן, אשר מפגישות את התלמידים עם יוצרי קולנוע שונים. רוב הסדנאות בעלות אופי מעשי, בהן התלמידים לוקחים חלק פעיל ואף מגיעים לתוצר שניתן להקרין אותו יחד עם סרטי המחצית וסרטי הגמר שלהם.

 

יש דגש על סביבת לימודים רגישה וקשובה לקולות התלמידים והתלמידות. מתן אפשרות לכתוב ולביים את החומרים האישיים באופן מלווה ובלתי מתערב מצד המורים. חשוב לנו לבנות את התלמיד/ה באופן המיטבי למימושו/ה העצמי.

תכנית הלימודים


כיתות ז'-ח' – בשנים אלו רוכשים התלמידים את הכלים הבסיסיים להתבוננות בטקסט, תרגול של כתיבה ככלי לביטוי קולנועי, התנסות ראשונית בצילום סטילס ויצירת סרטונים קצרים באנימציה, כשלב ראשון להבנת שפת הצילום ושפת האנימציה הדורשת דיוק מרבי ובנייה של דמויות עם עולם דמיוני.
כיתה ט' – בשנת לימודים זו נדרשת מחויבות גבוהה אף יותר למגמה, התלמידים נדרשים בהגשות במקצועות השונים: כתיבה יוצרת, צילום סטילס, דמות הגיבור, ועריכה בסיסית. העבודה היא גם במישור העיוני וגם במישור המעשי.

כיתה י' – בשנה זו התלמידים נדרשים לחבר וליישם את אמצעי המבע שנלמדו בשנים הקודמות לכדי יצירה המספרת סיפור. בשנה זו הם עובדים בצוות ומחויבים כל אחד לתפקידו ולקבוצתו. הם לומדים: תסריטאות, בימוי עלילתי, צילום וידאו, עריכה, סאונד, מבע קולנועי. ואף מתנסים באירוע הערכה שהוא חלק מבחינת הבגרות.

כיתה י"א – בשנה זו התלמידים משכללים את השפה הקולנועית שלמדו מן הצדדים התוכניים והטכניים. נדרשת מהם העמקה רבה יותר בסרטים אותם הם כותבים, מביימים, מצלמים ועורכים. בשנה זו הם ממשיכים ללמוד את כל מקצועות המגמה כאשר בנוסף הם מקבלים שיעור בימוי דוקומנטרי ושיעור ארט הפותח להם אפשרויות נוספות לביטוי.
התלמידים לוקחים חלק בהפקות הגמר של י"ב ומתנסים בעבודה בצוות גדול שיוצא להפקה ממושכת של מספר ימים, לעיתים מחוץ לירושלים.

כיתה י"ב – התלמידים ניגשים לכתוב את התסריטים לי"ב עוד בסוף י"א, דבר שנותן להם זמן לעבוד בצורה רצינית על כתיבה ופיתוח תסריט. התלמידים מקבלים הנחייה אישית לסרטי הגמר וביקורת שבועית על קצב התקדמותם בכל תהליכי ההפקה. הצילומים עצמם נמשכים בין חמישה לשבעה ימים כאשר בתומם התלמידים נכנסים לחדר העריכה, ועוברים שלבים שונים של הגשה והתקדמות יחד עם המורים שלהם. בשנה זו התלמידים ניגשים לבחינת הבגרות המעשית: מבע קולנועי – 1 יח"ל סרט הגמר – 2 יח"ל ותולדות הקולנוע (החלק העיוני אותו הם לומדים גם כן בשנה זו) – 2 יח"ל. סרטי הגמר מוקרנים בטקס חגיגי בסינמטק ירושלים.

 

מורי המגמה

 

שלי רנן קוריס – אמנית ועורכת וידאו.

רכזת המגמה בחט"ע. בוגרת המחלקה לוידאו וניו-מדיה באקדמיה לאמנות ועיצוב 'בצלאל' בירושלים, 2007. אמנית וידאו דאנס, זוכת קרן אמריקה לפרוייקט וידאודאנס-אינסטליישן מצטיין. עבודותיה הוצגו בגלריות ובפסטיבלים בארץ ובחו"ל.

עבדה כעיתונאית ב-Boston Globe וכצלמת סרטים דוקומנטריים מחו"ל. עורכת וידאו לאורך השנים.

מלמדת זו השנה השישית: בימוי עלילתי, אנימציה, וידאו-ארט, ארט, הפקה, עריכה ומנחה סרטי גמר י"ב יחד עם שלושה מורים נוספים מהמגמה.

 

שמואל סטוצ'ינסקי – מנהל מגמות האמנות, מורה לרישום ,ציור דיגיטלי וצילום. בוגר האקדמיה לאמנות  'בצלאל', ותעודת הוראה מכון 'כרם' ירושלים.

 

מיכאל אללו – במאי, ותסריטאי

בוגר בית הספר לקולנוע 'סם שפיגל' בירושלים מחזור 2012, סרט הגמר "איך רצחתי את רבין" אותו כתב וביים, השתתף וזכה בפסטיבלים רבים בארץ ובעולם.

לאחר סיום לימודיו ביים סרט קצר על פי תסריטו של אסי דיין "מכתב אהבה לקולנוע".

בשנה האחרונה כתב ביים ושיחק בסרטו הקצר "קוץ" שהופק עבור YES דרמה וכעת מופץ בפסטיבלים.

בימים אלה מסיים לערוך סרט דוקומנטארי באורך מלא, "הקרב האחרון של פפה", עבור ערוץ 8.

מיכאל לימד והדריך במסגרת "רואים רחוק", פרויקט חברתי של קשת המקדם נוער פריפריאלי בעזרת קולנוע דוקומנטארי. כמו כן, לימד קולנוע וחינך בתיכון חוף השרון ובעירוני ה', תל אביב.

מלמד תסריטאות, בימוי וצילום ומנחה סרטי גמר י"ב.

 

ליאור פינסקי – אמן סאונד, מוזיקאי וכותב.

סיים בהצטיינות למודי היסטוריה באוניברסיטה העברית (2007), סיים בהצטיינות (זוכה פרס ראש העיר) לימודי סאונד ומוזיקה חדשה בבית הספר הגבוה מוסררה על שם נגר (2010). עבודותיו הוצגו בגלריות ובפסטיבלים בארץ ובחו"ל. מלמד סאונד ופסקול ומנחה סרטי גמר י"ב.

 

ירדן כרמין- במאי ותסריטאי

בוגר בית הספר 'סם שפיגל' לקולנוע וטלוויזיה בירושלים. סרט הגמר שלו "עזרה ראשונה" היה מועמד לפרס "דקל הזהב" בפסטיבל קאן והשתתף בכ-40 פסטיבלים ברחבי העולם.

בימים אלו מפתח סרט באורך מלא. מלמד בימוי עלילתי ותסריטאות ומנחה סרטי גמר י"ב.

 

דגנית הדר – בעלת תואר ראשון בסוציולוגיה והיסטוריה באוניברסיטה העברית, בוגרת בית-הספר 'כרם' להכשרת מורים, התמחות בקולנוע. לומדת לתואר שני בקולנוע באוניברסיטת תל-אביב. מלמדת תולדות הקולנוע לבגרות בתיכון.

 

מנחם רוט-  במאי  ותסריטאי

רכז המגמה בחט"ב. כתב וביים את הסרט התיעודי "רדוף" עבור הרשות השניה לטלוויזיה וקולנוע ובתמיכת קרן גשר לקולנוע רב תרבותי וקרן מקור. הסרט שודר בערוצים המסחריים והוקרן בפסטיבל דוקאביב 2012.  הסרט זכה בפרס של המועצה לקולנוע בפסטיבל קולנוע דרום.

מנחם למד לתואר ראשון באמנות פלסטית בבצלאל ואת התואר השני קיבל מבית הספר למדיה שבקלן, גרמניה, שם למד בחוג לתקשורת חזותית. עיקר עבודתו התמקדה בקולנוע ניסיוני ובמייצבי וידאו שהוצגו בישראל ובעולם.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות