קולנוע

במגמת הקולנוע בתיכון לאמנויות התלמידים לומדים שפה ויזואלית חדשה. בשנים הראשונות התלמידים מתנסים בכתיבה, בצילום סטילס ובאנימציה באופן ראשוני, המאפשר להם להתחיל לחשוב במושגים חדשים. הם מתנסים בעבודה מעשית בכיתה ובבית, נחשפים לסרטים ולסיפורים שמהווים בסיס ללמידה וכן יוצרים מתוך עולמם האישי.

מגמת קולנוע מנסה להפגיש בין לימודי אמנות הקולנוע והתייחסות לקולנוע ככלי חברתי תרבותי. בחטיבת הביניים הדגש הוא למידת השפה והמבע הקולנועי והתייחסות לסוגיות חברתיות באמצעותו.

תהליך למידה מדורג:

במהלך חטיבת הביניים אנו מכינים את התלמידים לקראת המעבר לתיכון, שבו הלימודים נעשים תובעניים יותר.

בכיתה ז' אנו שמים דגש על לימודי כתיבה יוצרת  ועבודה על אנימציה במישור החזותי.

בכיתה ח' מתוסף שיעור צילום ומתחילים מבוא לווידאו ככלי לשינוי חברתי ומעורבות חברתית/קהילתית. בכיתה ט' מתווספים שיעורים כמו: דמות הגיבור, צילום ועריכה בסיסית.

בתיכון התלמידים כבר לומדים את כל המכלול הקולנועי: תסריטאות, בימוי עלילתי ודוקומנטרי, צילום וידאו, סאונד, ארט, הפקה ועריכה, לצד למידה עיונית של תאוריות קולנועיות, תולדות הקולנוע וקולנוע ישראלי. בכיתה י' ניגשים להפקת שני סרטים קצרים במהלך השנה, ונחשפים ל"מועדון הסרט הטוב" – עשרה סרטים שאי אפשר לחיות בלעדיהם. בכיתה י"א ניגשים להפקת שלושה תרגילים, כאשר הראשון בליווי צמוד של המורים הכולל יציאה לצילומים. ב"מועדון הסרט הטוב" התלמידים נדרשים לכתוב רפרט צפייה, בנוסף לשיעורים העיוניים. בכיתה י"ב התלמידים מפיקים את סרט הגמר כאשר הדראפט הראשון לתסריט מוגש בסוף י"א.  בי"ב יש מורה מנחה לכל אחד מסרטי הגמר.

לצד העבודה המעשית של התלמידים ניתנת להם הזדמנות לצפות, ללמוד ולנתח את חומרי הצפייה והתכנים אליהם הם נחשפים.  הדבר מסייע להם לעמוד על פעולות שונות שמתרחשות בקולנוע, זיהוי של מניפולציות קולנועיות ופיתוח חוש ביקורתי.

מן התלמידים נדרשת אהבה לקולנוע, יכולת ביטוי יצירתי, נכונות לעבודה אישית ולשיתוף פעולה כחלק מצוות. בשיעורים המעשיים התלמידים נדרשים לבצע תרגילים המהווים יישום מיידי של החומר הנלמד ומשמשים כהכנה לעבודה בבית. את התרגילים בבית הם מבצעים באופן אישי וקבוצתי ואלו זוכים לליווי וביקורת מצד המורים המלמדים אותם. מדי שנה גדלים האתגרים המחשבתיים והיצירתיים העומדים בפני התלמידים, למידתם וההבנות אליהן הם מגיעים כדי לאפשר להם ליצור באופן בוגר ומעמיק יותר.

מגמת קולנוע מביאה כל שנה מספר סדנאות אמן, אשר מפגישות את התלמידים עם יוצרי קולנוע שונים. רוב הסדנאות בעלות אופי מעשי, בהן התלמידים לוקחים חלק פעיל ואף מגיעים לתוצר שניתן להקרין אותו יחד עם סרטי המחצית וסרטי הגמר שלהם.

יש דגש על סביבת לימודים רגישה וקשובה לקולות התלמידים והתלמידות. מתן אפשרות לכתוב ולביים את החומרים האישיים עם ליווי מצד המורים במטרה שהתלמיד/ה יביאו את עצמם לידי מימוש וביטוי.

תכנית הלימודים

כיתות ז'-ח' – בשנים אלו רוכשים התלמידים את הכלים הבסיסיים להתבוננות בטקסט, תרגול של כתיבה ככלי לביטוי קולנועי, התנסות ראשונית בצילום סטילס ויצירת סרטונים קצרים באנימציה, כשלב ראשון להבנת שפת הצילום ושפת האנימציה הדורשת דיוק מרבי ובנייה של דמויות עם עולם דמיוני.

כיתה ט' – בשנת לימודים זו נדרשת מחויבות גבוהה אף יותר למגמה, התלמידים נדרשים בהגשות במקצועות השונים: כתיבה יוצרת, הפקה, דמות הגיבור, ועריכה בסיסית. העבודה היא גם במישור העיוני וגם במישור המעשי.

כיתה י' – בשנה זו התלמידים נדרשים לחבר וליישם את אמצעי המבע שנלמדו בשנים הקודמות לכדי יצירה המספרת סיפור. בשנה זו הם עובדים בצוות ומחויבים כל אחד לתפקידו ולקבוצתו. הם לומדים: תסריטאות, בימוי עלילתי ודוקומנטרי, צילום וידאו, עריכה, סאונד, מבע קולנועי. בשנה זו כחלק מהערכה בית ספרית המהווה 30 אחוז מציון הבגרות התלמידים מגישים עבודות במבע קולנועי וכן נבחנים במבחן אנסין בית ספרי.

כיתה י"א בשנה זו התלמידים משכללים את השפה הקולנועית שלמדו מן הצדדים התוכניים והטכניים. נדרשת מהם העמקה רבה יותר בסרטים אותם הם כותבים, מביימים, מצלמים ועורכים. בשנה זו הם ממשיכים ללמוד את כל מקצועות המגמה כאשר בנוסף הם מקבלים שיעור בימוי דוקומנטרי ושיעור ארט הפותח להם אפשרויות נוספות לביטוי.
התלמידים לוקחים חלק בהפקות הגמר של י"ב ומתנסים בעבודה בצוות גדול שיוצא להפקה ממושכת של מספר ימים, לעיתים מחוץ לירושלים.
סרט הגמר בכיתה י"א מהווה עשרה אחוז מציון הבגרות הסופי. לימודי הקולנוע העיוני מתפרסים על השנים י"א י"ב במסגרת זו נלמדים לעומק, תחנות יסוד בקולנוע העולמי, קולנוע ישראלי, קולנוע דוקומנטרי, ז'אנרים, קולנוע עכשווי ועוד.

כיתה י"ב התלמידים ניגשים לכתוב את התסריטים לי"ב עוד בסוף י"א, דבר שנותן להם זמן לעבוד בצורה רצינית על כתיבה ופיתוח תסריט. התלמידים מקבלים הנחייה אישית לסרטי הגמר וביקורת שבועית על קצב התקדמותם בכל תהליכי ההפקה. הצילומים עצמם נמשכים בין חמישה לשבעה ימים כאשר בתומם התלמידים נכנסים לחדר העריכה, ועוברים שלבים שונים של הגשה והתקדמות יחד עם המורים שלהם. בקולנוע העיוני העמקת הידע התיאורטי והעיוני, נלמדים תכנים קולנועיים הנושקים לתחומי תרבות שונים, למשל פוסט מודרניזם, קולנוע ואומנויות אחרות, קולנוע ומגדר ועוד. בשנה זו התלמידים ניגשים לבגרות מעשית ועיונית, המהוות 70 אחוז מהציון הכללי. הבגרות העיונית היא בגרות פנימית, ואילו הבגרות המעשית היא הגשת סרט גמר והצגתו בפני בוחן חיצוני. סרטי הגמר מוקרנים בטקס חגיגי בסינמטק ירושלים ונשלחים לפסטיבלים רבים ברחבי העולם.

מורי המגמה

שלי רנן קוריס (בשנת שבתון) – רכזת המגמה, בחטיבה בעליונה.

מלמדת שנה שמינית בבית הספר.

בוגרת האקדמיה לאמנות 'בצלאל', אמנית וידאו דאנס ובימאית קולנוע דוקומנטרי.  מציגה בארץ ובחו"ל.

מלמדת בימוי, צילום ארט, אנימציה, כתיבה יוצרת, צילום, הפקה, עריכה,

ומנחה סרטי גמר בי"ב.

מחליף אותה ניסים נוטריקה – במאי תסריטי ומורה לקולנוע, כתב וביים את הסרט "רסיסי אהבה" (השתתף בפסטיבלים רבים ובינהם פסטיבל הקולנוע ירושלים) מלמד קולנוע באוניברסיטה הפתוחה ובחוות הנוער הציוני. 
מלמד קולנוע עיוני יא' יב' ומלווה סרטי גמר.

מנחם רוט

מיכאל אללו

מלמד שנה רביעית בבית הספר.

במהלך לימודיו בבי"ס לקולנוע סם שפיגל ביים את "איך רצחתי את רבין" שהוקרן וזכה בפרסים בארץ ובעולם. סיים את לימודיו ב -2012 וביים את "קוץ"- סרט קצר לערוץ הישראלי YES דרמה ואת "מכתב אהבה לקולנוע " – סרט קצר שנכתב על ידי אסי דיין. ב 2016 יצר את סרטו הארוך הראשון "הקרב של פפה", תעודה, לערוץ 8.

מלמד בימוי ותסריטאות בכיתה י', ומנחה סרטי גמר בי"ב.

ליאור פינסקי

מלמד שנה שישית בבית הספר.

אמן סאונד ומורה, בוגר החוג להיסטוריה באוניברסיטה העברית ובוגר המחלקה למוסיקה חדשה בבית הספר הגבוה לאמנות מוסררה. כיום מרצה למוסיקה דיגיטלית וסאונד בין-תחומי בבית הספר הגבוה לאמנות מוסררה ומלמד סאונד לקולנוע כיתות י',י"א ומנחה סרטי גמר בי"ב.

דגנית הדר

בעלת תואר ראשון בסוציולוגיה והיסטוריה באוניברסיטה העברית, בוגרת בית-הספר 'כרם' להכשרת מורים, התמחות בקולנוע. לומדת לתואר שני בקולנוע באוניברסיטת תל-אביב. מלמדת תולדות הקולנוע לבגרות בתיכון. מלמדת שלוש-עשרה שנה בבית הספר.

נוי ברק 

במאית ועורכת סרטים, בניהם הסרט ׳אנה׳ שזכה בפסטיבל קאן ובפרס אופיר, ו׳אחד באפריל׳ שזכה בפרס אופיר ובפרס ון ליר בפסטיבל ירושלים
מלמדת עריכה בחטיבה העליונה וחונכות סרט גמר בי"ב

הגדרות כלליות כניסה למערכת